sahabat-sahabat

Tuesday 5 October 2010

buat sang murabbiah...

Terkadang aku sedih…terkadang aku sendiri kelu..jangan sekali kau tinggalkan mad`u mu…kerna aku sering mendengarkan rintihan mereka..
Aku masih belum layak untuk menjadi murabbiah,namun aku terpanggil untuk mengikuti kehidupan mereka yang kau tinggalkan..
Jauh disudut hati mereka, mereka perlukan kalian untuk terus ditarbiyah..tatkala melihat tangisan mereka..aku tertanya apakah aku juga berdosa kerana terlepas pandang kehidupan mereka??
murabbiah..syaitan tidak mengenal erti letih dalam mencari sahabat-sahabatnya untuk turut sama tercampak kedalam neraka..kerana itu mereka cuba sedaya upaya untuk melalaikan manusia dengan berbagai kealpaan dan maksiat. Sekali insan itu melakukan maksiat dengan itu dia telah mencampak jauh rasa malunya. Dan syaitan akan meneruskan rancangan siri kedua maksiat tersebut sehingga lama- kelamaan maksiat itu terasa sangat indah serta dihiasi dengan dunia fantasi ciptaan syaitan sendiri.
Syaitan itu sangat licik..buat nenek dan atuk, syaitan buka kisah cinta zaman muda-mudi yang terputus di tengah jalan..buat ibu dan ayah, syaitan membuka kisah cinta yang terhalang suatu masa dahulu..buat anak-anak remaja, syaitan membina kisah cinta yang konon dihayati dengan nilai-nilai islam..sadisnya,adik-adik kecil juga tidak dilupakan..untuk itu syaitan membina kisah cinta pertama dua insan..
Buat murabbiah, untuk itu jangan kau tinggalkan mad`u yang punya cinta insani..mereka perlukan kekuatan dari kalian..aku sedar, kekuatan itu perlu dicari dan bukan dinanti..alhamdulillah allah memberiku kekuatan untuk mencari cintaNya..namun kita tetap harus membantu mereka sebagai kompas untuk mencari kekuatan tersebut..kekuatan mencari cinta Ilahi. Buat mereka yang ingin berubah, saat itu adalah saat yang paling kritikal. Andai murabbiahnya tidak sering mendekatinya, syaitan akan mendekatinya demi membuatkan mereka lemah dan takut untuk berhijrah..bahkan syaitan bakal meninggalkan tahi-tahi yang membuat insan itu takut untuk berubah..masya allah..tatkala tahi sudah membusuk, sangat sukar menghilangkannya..setela dibersihkan, busuknya tetap ada..
murabbiah..jangan biarkan mereka keseorangan..mereka perlukan kalian..aku disini hanya mampu menjadi pendengar yang setia..juga memberi sedikit pesanan yang bersangkutan dengan masalah mereka..
Pertama kali aku terkelu dengan penyataan mereka..“kenapa tinggalkan?...”
Aduhai sahabat..seakan menitis airmata ini, persoalanmu tak mampu aku menjawabnya..namun aku sebagai sahabat, tidak pernah meninggalkanmu..aku ada untukmu bila-bila kau perlukan..aku akan sentiasa ada untukmu..itu janjiku..
murabbiah..jawablah persoalan itu..hanya kalian yang tahu jawapannya..
Pesanku buat murabbiah, jangan tinggalkan mereka..mereka merintih memerlukan kalian..bimbinglah mereka sebaiknya..kerna aku masih tidak layak menjadi murabbiah.

2 comments:

PeranTau_89 said...

salam..

mcamana nak follow kamu pny blog??

aNa aL-aTieQ said...

wasalam..
maaf lmbt rep..
cube copy addres then add dr dashbord..
tp xperlu impot gogle...